Eivind Bergene Eikaas

Eivind Bergene Eikaas

Sales Support Engineer i Aperia

Mange er blitt telefonhacket, kun noen få velger å stå fram

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kamuflert innbruddstyv ber om passord for innlogging i nettbank

Tiltak for å forhindre hacking

Mange er blitt svindlet, bare noen få velger å stå frem. Hacking av telefoniløsninger har pågått i flere år, men det foregår like mye i dag som tidligere. Det ser ut til at mange unnlater å gjøre de mest elementære tiltakene for å sikre seg. 

Nedenfor finner du lenker til to artikler som omhandler slik svindel. 

Tannlegeklinikk i Bergen https://www.tv2.no/nyheter/9784282/

Legekontor Kolbotn https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/06/01/fikk-gigantregning-etter-telefonhacking/

Ingen kan gi full garanti mot å bli hacket. En hacker er imidlertid en intelligent person som bruker tiden sin der det er enklest å oppnå målet sitt om å tjene penger. I praksis betyr dette telefonsystemer som ikke er beskyttet, og teleoperatører som ikke forholder seg til fenomenet annet enn å si at det er kundens ansvar å sikre seg.

APERIA har gjort to viktige tiltak for at vår telefonitjeneste skal beskytte kunden mot svindel så langt det lar seg gjøre:

  1. Forhindre at hacking av sentralen kan skje
  2. Dersom «uhellet» først er ute, sørge for at skaden blir minimal

Ad 1  –  Forhindre hacking

Aperia er autorisert Norsk Helsenett partner. Vi har spisskompetanse på helheten av systemet som settes opp, også i forhold til pasientjournal og øvrige system. Vi følger NHN’s «Norm for Informasjonssikkerhet». Telefonsystemet er beskyttet av sterke passord (Vi benytter ikke default passord fra produsent) og befinner seg på innsiden av Norsk Helsenett. Det betyr at ingen fra det åpne Internettet kan nå operatørgrensesnittet på telefonsystemet. Tjenesten bygger på utstyr fra amerikanske AVAYA Inc., en globalt ledende utstyrsprodusent som er kjent for sine sikre systemer, de leverer sogar til det amerikanske forsvaret.

Ad 2  –  Minimere skade

Om ulykken skulle være ute, bygger telefonitjenesten på IP-abonnement fra Phonect. De setter en øvre grense på hvor høye kostnader (tellerskritt) en kunde kan ha pr. mnd. Overskrides denne grensen, vil abonnementet automatisk stenges. Også andre tiltak er mulig, og vi bistår gjerne med rådgivning og implementering av det vi blir enige om.

Andre saker